Friday, March 19, 2010

'Port' (Jln Setia,Kg Melayu,Johor Bahru)

'Port' adalah nama bagi tempat-tempat yang menjadi tumpuan bagi penagih-penagih mendapatkan bekalan. Di sini urusniaga dijalankan 24jam 7hari seminggu. Tempat-tempat seperti ini menjadi tumpuan kerana harganya lebih murah jika dibandingkan dengan harga yang dijual oleh pengedar-pengedar kecil di luar kawasan ini. Maka tidak hairanlah semasa 'tokan besar'(pengedar) datang berniaga maka perpusu-pusu para penagih mendapatkan barang. Pengalaman saya di jalan Setia, Kg. Melayu,Johor Bahru seperti pasar malam dimana di satu bangsal(perhentian stesen keratapi lama yang tidak digunakan lagi) bangsalnye menjadi tempat urusan jual beli.Banyak kedai di situ yang menjual barang yang sama 'kuning karat'(heroin) cuma warnanye kadang berbeza. Setelah tempat ini sering diserbu oleh pihak berkuasa 'port' ini di ubah lokasinye di tempat lain yang tidak jauh dari situ (sebelah kilang baja) di tepi longkang besar. Kemudian di 'sub' kan 1 tempat lain yang dipopularkan dengan nama 'Port Pokok Pisang'. Saya antara yang mula-mula meneroka 'port' ini bersama beberapa kawan penagih lain dan beberapa pengedar sehingga ianya menjadi satu 'port' yang ok jugak jualan kuning karatnye dalam 1 hari kerana tempatnye yang strategik dimana penagih boleh memasukinye melalui beberapa jalan atau memudahkan 'lari' bila ada serbuan pihak polis (TV3 slot 999 juga pernah membuat 'lokasi pengambaran' di sini).

Ada penagih beli dan terus keluar dari sini, ada yang beli 'kena(hisap)' di sini dan ada juga yang bermalam disini dan ada juga yang menjadikan hutan bersebelahan dijadikan pondok untuk berehat dan tinnggal disini.
Pada mula nye saya kategori beli dan keluar kerana suasana gerun dan takut nengok pengawal-pengawal tokan besar disini. Lama-lama saya beli dan hisap di sini. Dan yang menyedihkan setelah motosikal saya dijual(kepada seorang pengedar popular disini) kerana tidak mampu untuk menjaganye saya 'tersadai' di sini menjadi seperti bangkai bernyawa, hidup merempat, hidup dengan mengharap belas kasihan penjual dadah, tidur di mana saja asal dapat tegakkan badan, pakaian sehalai sepinggang atau lebih juga dikenali oleh orang ramai sebagai 'mat gian'.









No comments: